Omslagsbild: © Beirholms Væverier A/S
Det snart gångna året kan betecknas som ett år då hållbarhetsfrågorna på allvar tog sig från många organisationers goodwill-konto, in i styrelserummet. Ramverk för standardisering av företags hållbarhetsrapportering och direktivet för due diligence klubbades i EU. Arbetet med hållbarhet är inte längre valbart.
Detta kan kännas som processer som ligger långt borta, där det är svårt att se en tydlig koppling till den dagliga verksamheten. Flertalet medlemmar inom Sveriges Tvätteriförbund berörs inte heller direkt av dessa förändringar, men i båda fallen finns dock ett starkt fokus på leveranskedjan, det vill säga alla de organisationer som finns uppströms och nedströms de stora företag som redan nu berörs av den förändrade hållbarhetslagstiftningen. Eftersom många medlemmar är en del av andra organisationers leveranskedja, är det mycket troligt att ni redan fått, eller inom kort kommer att få, fler frågor om till exempel klimatpåverkan från era processer, hur ni säkerställer goda arbetsförhållanden för era anställda, eller var och hur textilier som ni hyr ut till kunder är producerade.
Att ha svar på dessa frågor, och att svaren även ska vara tillfredsställande för kunderna, kommer vara avgörande för branschens konkurrenskraft framåt. För att stötta medlemmar i att vara mer förberedda för de frågor som vi kommer att se mer och mer av framåt, har Sveriges Tvätteriförbund under året tagit fram ett förslag till utveckling av organisationens auktorisationsprocess. Genom att utveckla processen utifrån aspekter som ligger i fokus i den nya hållbarhetslagstiftningen, vill vi stötta branschen i att förbereda sig och därigenom behålla eller rent av öka sin konkurrenskraft.