Pressmeddelande den 2 december 2015 Sveriges Tvätteriförbund

Sveriges Tvätteriförbund är den svenska tvätterinäringens branschorganisation och representerar medlemmar inom både kemtvätt och industriell tvätt- och textilservice. Vi har genom våra medlemsföretag idag ansökt om överprövning av Söderköpings kommuns planer på att direkttilldela ett tvätterikontrakt till Samhall AB, utan upphandling.

Vi arbetar aktivt med att motverka osund konkurrens, dels i eget namn och dels i olika samarbeten med fackliga organisationer, myndigheter och näringsliv. På vårt initiativ finns nu personalliggare i tvätteribranschen. Vi tror på schysta regler och villkor och på att våra lagar ska efterlevas. Oavsett om det är i den privata eller offentliga sektorn.

Vi har en stor respekt för Samhalls arbete och strävan att skapa arbetsplatser för människor en bit från arbetsmarknaden, men även kommuner måste följa lagen, inte minst när det gäller de unionsrättsligt grundade upphandlingsreglerna. Dessutom finns det möjligheter att ställa sociala krav i en upphandling, på ett sätt som gör att alla intressenter kan vara med.

Vi ser det som nödvändigt att kommunen omgående omprövar sitt beslut om att inleda samarbete direkt med Samhall gällande tvätt- och textilservice.

Att göra rätt är en självklar ambition för oss och vi förutsätter också att övriga aktörer följer samma värdegrund – gör om och gör rätt.

Ladda hem hela pressreleasen här