Under de senaste åren har tydliga framsteg gjorts inom hållbarhetsområdet. Det handlar bland annat om EU:s nya gröna giv som under året konkretiserats i nya ramverk för hållbarhetsrapportering, förslag avseende krav på utfasning av skadliga kemikalier och definitioner av hållbara kommersiella aktiviteter, där bland annat textilservicebranschen berörs. Andra initiativ på EU-nivå innebär även ökat fokus på kontroll, förebyggande och åtgärdande av brister kopplade till arbetsmiljö och mänskliga rättigheter i leverantörskedjan. Textilområdet har identifierats som ett riskområde när det gäller denna typ av frågor, och om föreslagna initiativ förverkligas är vår bransch en av de första att möta dessa nya regleringar.

Tvätteriförbundet ser positivt på denna utveckling, som både kan bidra till ökad transparens, en gemensam branschförflyttning och en tydligare premiering av aktörer som går före. Samtidigt ser vi ett behov av aktivt arbete gentemot beslutsfattare så att de nya förslag som förs fram beaktar textilservicebranschens särprägel som tjänsteleverantör med en i grunden cirkulär affärsmodell.

Något vi kan glädjas åt är att vi fått ett tvåårigt Erasmus+-projekt tillsammans med vår danska systerorganisation BVT (Brancheforeningen for Vask og Tekstiludlejning), för att utveckla auktorisationskontrollen utifrån inkludering, mångfald och de förhöjda hållbarhetskrav som bland annat ställs i EU – Green Deal.  Alla berörda kommer att få kontinuerlig information och möjlighet till inspel vid flera tillfällen under projektperioden.

Årets rapport avspeglar en bransch som fortsatt tar ett stort miljö- och samhällsansvar. Några exempel är en ökande andel medlemsföretag som väljer 100 % förnybar el i sina anläggningar. Fyra medlemsföretag har dessutom tillsammans under 2022 producerat över 5,6 miljoner kWh el genom egna solcellsanläggningar, vilket motsvarar den årliga elanvändningen i nästan 3 000 lägenheter. Hela 37 anläggningar anger att de stöttar olika typer av ungdomsverksamheter och hjälporganisationer genom olika insatser. En stor del av medlemsföretagen arbetar också aktivt i samverkan med kommuner, Arbetsförmedlingen och andra organisationer för att erbjuda praktikplatser eller arbetsträning, och utgör därmed ett viktigt steg in på arbetsmarknaden.

2023 års hållbarhetsrapport visar tydligt på det stora samhälls- och miljöansvar som textilservicebranschen tar. En bransch med drygt 500 arbetsställen, 5 000 medarbetare och en omsättning på närmare 5,9 miljarder kronor under 2022.

Sveriges Tvätteriförbunds hållbarhetsrapport 2023 är den tionde i ordningen. Genom att välja ut ett antal indikatorer och årligen följa upp och beskriva utvecklingen inom dessa, skapar vi en ökad kännedom om hur branschen utvecklas när det gäller hållbarhetsfrågor. Hållbarhetsrapporten ger oss ett bra underlag för hur vi som branschorganisation bäst kan stötta medlemsföretagen i ett ständigt förbättringsarbete. För den dagen vi slutar bli bättre, då blir vi per definition sämre. Och det är det ingen av oss som vill!