Visst är det något speciellt med ett höstmöte? Mörkret och diset vid denna årstid känns evighetslångt om det inte varit för ett glatt avbrott i goda vänners och kollegors lag på norra Europas största event – Tvätteriförbundets höstmöte –  förstärkt i år av danska BVT. Vi hade återvänt till Halland och de tre hjärtanas stad Halmstad.

Speciellt ruggigt var det också denna dag, den 16 november, när skyarna öppnade sig med snöblandat regn.

Skönt då att komma in i värmen på Halmstad Plaza – ett nytt stort konferenshotell – bara ett stenkast från Halmstad C. Själva konferensytan invigdes så sent som under hösten. Ordförande Michael Sandin kunde konstatera att med 200 deltagare, 45 utställare, 140 till middagen, var detta ett rekordmöte. Bland deltagarna fanns representanter från ett tiotal EU-länder förstärkta av vänner från Norge, UK och USA  noterade Michael innan han lämnade över till vår invigningstalare Urszula Hansson, kommunråd som hälsade oss varmt välkomna till staden.

Plats på scen sedan för Cecilia Tall, programchef RE:SOURCE  som berättade om det planerade producentansvarets nuläge och hur vi går vidare. Det blev en lämplig övergång till det genuina multiplier eventet för vårt Erasmus+ projekt The new Scandinavian Quality Control model.

Projektet består av sex aktiviteter

• Developing a Scandinavian Quality Control model
  • Production of educational material
  • Physical project meetings
  • Reference group meetings
  • Project management
  • Dissemination

På mötet redogjorde Anna Bernstad för den framtidsspaning som görs för input till de kommande auktorisationskontrollerna med fokusområdena

• EUs Strategi för Hållbara och Cirkulära Textilier
  • PFAS – Förslaget om förbud och nuläge
  • Utveckling av auktoriseringsprocessen och utbildningsmaterial

Slutligen under detta event visade Charlotta Duse projektets hemsida scandinavianqualitycontrolmodel.com  som finns tillgänglig på tre språk: engelska, danska och svenska.

Därefter plats på scen för Claus Nissen från NissenManagement och  Beirholms Vaeverier med titeln From a laundry advisor perspective: Exploit immediate potentials in the laundry industry. Det märktes direkt att det var ett efterfrågat hands-on-föredrag. Claus har en lång yrkeskarriär bakom sig bland annat på Berendsen och han avslutade med ett ge handfasta tips om hur han skulle göra om han skulle starta egen verksamhet. Utgångspunkten var att när allt kommer omkring är 85 % av kostnaden för textilier från hantering medan 15 % härrör från inköp – det gäller att gräva på rätt ställe.

Sista passet före lunch gick till Kenneth Sjökvist och Martin Andersson från EnRival. Kenneth kände sig direkt hemma som gammal tvättare från dåvarande Tvättman, Ekotvätt Bergmanngruppen och Milliken. EnRival är en lokal arbetsförmedling som hjälper till med matchning mellan arbetsgivare och arbetssökande.

Efter en timmes networking och besök hos alla utställare i samband med lunchen fick vi träffa Enjay och en av grundarna Nils Lekeberg. En för N som i Nils och jay för J som i Jesper, den andra grundaren. Enjay står bakom Lepido, en svenskutvecklad, extra tålig ”heavy-duty ”värmeväxlare. Den gör det inte bara möjligt, utan även lönsamt att återvinna energi ur förorenad frånluft. Turning waste into watts. The Swedish way to recover excess heat. Sällan har väl en svensk start-up blivit så omskriven och uppskattad som Enjay. Är det inte i Forbes eller Dagens Industri så är det i Sydsvenskan och andra lokala medier.

Dagen från estraden avslutades av Daniel Brämhagen, EY, och rubriken Neurodiversity What happens when great minds don’t think alike?

Daniel betonade värdet av att kunna vara sig själv och att vi måste  ta till vara allas kunskaper och talanger. I slutändan handlar det om tillväxt och vinst förutom att ge alla en möjlighet.

Därmed var det officiella programmet slut. Ordförande tackade alla föreläsare, deltagare samt våra eventsponsorer Beirholms Vaeverier, KrimProd med de eleganta delikatessbrädorna som talarpresenter och Kalle-Ville Lampi från Maxi-Press.

Välsmakande fika och matnyttiga besök hos utställarna innan kvällen avslutades med middag i restaurang Angelini och Blue Sky Bar där takterrassen bjöd på en enastående vy över staden och havet. Borta var mörker och dis. Här var glädjen och värmen.