Peter Streijffert som leder det framgångsrika familjeföretaget Lindbytvätten tilldelas Sveriges Tvätteriförbunds Hållbarhetspris 2021.

– Peter är en entusiastisk entreprenör som alltid varit en föregångare när det gäller hållbarhets- och miljöfrågor, säger Jan Kluge, ordförande i Sveriges Tvätteriförbund.

Ett brett engagemang

Lindbytvätten med säte i Lindby på Öland, som Peter Streijffert driver med sin familj, arbetar aktivt och ständigt för att minimera sin miljöpåverkan och arbetar för social hållbarhet bland annat genom ett lokalt engagemang för samhälle och idrottsrörelse. Ett aktuellt exempel är att företaget medverkar i olika samverkansprojekt med bland annat universitet och Södra Cell för att öka cirkulära flöden och minimera användandet av resurser, inklusive vatten som inte minst lokalt är en stor fråga.

– Bredden på engagemanget är vittomfattande och hållbarhetsfrågorna är integrerade med den affärsmässiga utvecklingen. Det gör Peter Streijffert till en värdig vinnare av årets Hållbarhetspris, betonar Jan Kluge.

I samarbete med Christeyns

Hållbarhetspriset delas ut av Sveriges Tvätteriförbund i samarbete med Christeyns för att sätta ljuset på hållbarhetsfrågorna inom Textilservicebranschen.

Tidigare vinnare

I år är det femte gången som Sveriges Tvätteriförbund delar ut Hållbarhetspriset.

Den första vinnaren var Pia Bergman, nationell samordnare mot grov ekonomisk brottslighet på Skatteverket, som fick priset 2017. Året därpå, 2018, gick priset till entreprenören Carl Johan Björkman, Hr Björkmans Entrémattor. 2019 delades priset mellan entreprenörerna Schlemon Athoraya, Örebro-Tvätt, och Kent Pettersson, KåPI Tvätt i Bengtsfors. Även 2020 delades priset av två pristagare, hållbarhetscheferna och tillika miljöinspiratörerna Jonas Olaison, Textilia, och Lina K Wiles, Berendsen.

Fakta

Sveriges Tvätteriförbund bedriver ett kontinuerligt arbete för en innovativ och konkurrenskraftig tvätterinäring. Alla medlemmar i Sveriges Tvätteriförbund är professionella auktoriserade verksamheter och genomgår årligen en kontroll av miljökonsultföretaget Ensucon.

Jan Kluge, Förbundsordförande, tel 0705 92 58 98

Daniel Kärrholt, Förbundsdirektör, tel. 0705 11 36 85