IF Brommapojkarna, BP, är den fotbollsförening i Europa som har flest aktiva idrottare och ledare. Ett av föreningens långsiktiga mål är att, med fotbollen som bas, vara en motor för integration och jämställdhet och därmed bidra till en positiv samhällsutveckling i utsatta områden.

BP har 4 000 aktiva spelare och 260 lag i seriespel. Faktum är att i 3,2 procent av alla matcher som spelas i Sverige finns ett BP-lag på plan och genom sin storlek kan BP påverka och vara en förebild för integration och jämställdhet. Bollen kom i rullning redan 2016 när BP startade Nattfotboll Västerort. En viktig social aktivitet för yngre mellan 7–24 år som arrangeras varje fredag- och lördagskväll året om. Sedan några år tillbaka har Nattfotbollen utökats med ytterligare aktiviteter.

Hundratals ungdomar

– Vi bedriver fem olika verksamheter, berättar Sofia Andersson som är verksamhetsansvarig för Mötesplats Västerort inom IF Brommapojkarna. I vanliga fall berör detta 100–200 barn/ungdomar varje vecka. Det är jätteroligt.

• Första jobbet. Öppnar upp arbetsmarknaden för unga vuxna som tidigare har haft svårt att etablera sig.
    – Bland annat hittar vi jobb i egna verksamheter och hos samarbetspartner.
  • Öppen Fotboll. Verksamheten för tjejer i årskurs 4–6 som vill spela fotboll på sina villkor.
  • Summercamp. Ett gratis sommarlovsläger för yngre i Hässelby eller Vällingby.
    – Då får deltagarna prova på olika idrotter och träffa nya kompisar.
  • Efter Skolan. En fritidsverksamhet för ungdomar 16–29 år.
    – Fyra kvällar i veckan kan man få hjälp med studierna, skriva CV, studera körkortsteori etc.

Satsar lokalt

BP har mer än 700 ideellt arbetande ledare i föreningen. I regel är det ledare och tränare som bor i området som är engagerade i de olika verksamheterna. Genom de konkreta aktiviteterna ger BP en värdefull hjälp till många barn och ungdomar i utsatta områden att komma in i det svenska samhället.

– Vi har ett ansvar och samtidigt stora möjligheter att leda utvecklingen och inspirera andra, betonar Sofia Andersson.

Tagit passningen

Sveriges Tvätteriförbund var med redan vid avspark. Första insatsen var medel från Stockholms Tvätteriförening som ville göra en satsning på ett socialt viktigt projekt. Vi tog i hand 2015 och har varit stolt partner sedan dess – bpfotboll.se/partners/

Pressmeddelandet i PDF