Var landade vi egentligen efter pandemin? Krig i Europa, hög inflation, historiska räntehöjningar, energipriser och fortsatt oro för att vi får dras med coronaviruset länge till. Vi fick inte det 2022 vi hade hoppats på.

Läs hela verksamhetsberättelsen här »

Som nyvald ordförande för Sveriges Tvätteriförbund har jag under det gångna året haft förmånen att närmare bekanta mig med tvätt- och textilservicebranschen. Tvätterinäringen har nu på allvar återhämtat sig från pandemiåren, och hade 2022 en tillväxt på 13 %, vilket ger en omsättning på nästan 6 miljarder kronor.

Hållbarhet är något vi ofta och gärna pratar om. Och jag kan med stolthet och glädje konstatera att här ligger vi verkligen i framkant. Det framgår tydligt när man tar del av olika aktiviteter och projekt som bedrivs, vilka går att läsa om i årets verksamhetsberättelse. Men inte minst som jag själv brukar framhålla; För tvätt- och textilservicebranschen är inte hållbarhet bara en oerhört prioriterad fråga, eller något vi skryter om i fina presentationer. Den cirkulära ekonomin är faktiskt kärnan i och grunden för hela branschens affärsidé och existens!

Framför er har ni nu verksamhetsberättelsen för 2023. Ett som vanligt mycket aktivt år. Här kan ni läsa om förbundets aktiviteter, där de mest framträdande så klart är vårt årsmöte i Stockholm i maj och vårt höstmöte nu senast i Halmstad, vilket i flera avseende slog rekord; Nästan 200 deltagare och mer än 40 utställare från ett drygt tiotal olika länder. Men också om den mångfald av projekt och aktiviteter som bedrivs och sker hos alla våra medlemmar runt om i landet.

Slutligen finns det ett reportage om en person som varit en förgrundsfigur de senaste decennierna, Peter Havéus. Peter var för övrigt en av de jag allra först kom i kontakt med när jag för snart 30 år sen för första gången genomförde ett uppdrag för ett branschföretag.

Hoppas du ska finna läsningen givande och intressant, och inspirera till engagemang och inte minst till deltagande vid förbundets aktiviteter under kommande år. Stort tack för era insatser under 2023 och en god jul och ett riktigt gott nytt 2024!

Michael Sandin
Förbundsordförande