Nu återkommer Sveriges Tvätteriförbund och samlar branschen till efterlängtat höstmöte. Agendan innehåller bland andra en generalsekreterare, en före detta minister och en schlagervinnare. Och som om inte det räcker kommer även en av Sveriges mest namnkunniga politiska journalister att äntra scenen för de avslutande orden.

Stark framtidstro

– Branschen har en stark framtidstro även om flera företag har drabbats hårt under pandemin när bland annat hotell och restauranger inte har haft behov av sänglinnen, badtextilier, bordsdukar och servetter. Därför känns det nu förlösande att vi kan samla branschen kring innovationer, hållbarhet och entreprenörskap ledsagade av namnkunniga talare som kan ge oss inspiration framåt, kommenterar Daniel Kärrholt, förbundsdirektör Sveriges Tvätteriförbund.

Bland de profilerade föreläsarna hittar vi

Elena Lai, generalsekreterare för ETSA – the European Textile Service Association, som fokuserar på de utmaningar och möjligheter som ligger i ett europeiskt perspektiv.

Sven Otto Littorin, företagare, före detta arbetsmarknadsminister och partisekreterare (m).

Jonas Olaison, hållbarhetschef på Textilia, om vilka steg branschen måste fortsätta att ta.

Susanne Eriksson, projektledare Wargön Innovation, om att utveckla nya hållbara textilmaterial inom projektet Texchain3.

Stina Jansson som driver arbetet om social hållbarhet hos Brommapojkarna, Europas största fotbollsklubb räknat i antalet aktiva lag.

Christer Bäcker, förbundets energirådgivare om vägval i dagens energilandskap.

Richard Herrey, kanske mest känd som en av bröderna Herrey med de gyllene skorna som vann Eurovision Song Contest, men även som teater- och restaurangchef och som riksdagsledamot.

K-G Bergström, Sveriges troligen mest välkände politiska journalist som ska reda ut alla turer i det nya landskapet efter januariöverenskommelse, misstroendeförklaring mm.

En grön cirkulär näring

– Vi är mycket tacksamma för att dessa talare och många fler vill bidra till att väcka intresse och sprida idéer i den gröna cirkulära näring som den professionella textilservicebranschen utgör, betonar Daniel Kärrholt.
Samlar branschen

Branschorganisationen Sveriges Tvätteriförbund har cirka 130 företagsmedlemmar som tillsammans sysselsätter närmare 5 000 personer. Höstmötet arrangeras den 18 november på hotell Blique by Nobis i Stockholm.

Ladda ner pressmeddelandet (PDF) »

Läs mer om höstmötet »

Daniel Kärrholt