” I januari 2026 ska tågen rulla och nu under 2025 ska vi bygga rälsen. ”

Den liknelsen gör Stefan Pettersson, VD för nystartade Svenska Branschindex AB (SBI), när han beskriver hur 20 stycken branschindex framöver ska hanteras. Tvätt- och textilserviceindex är ett av dem.

SCB lämnar över till SBI

Först en kort bakgrund. Statistikmyndigheten SCB har producerat Tvätt- och textilserviceindex under många år, men 2022 bestämde de sig för att från och med kommande årsskifte lägga ner ett 30-tal uppdragsverksamheter däribland detta. Frågan gick då till Sydsvenska Industri- och Handelskammaren.

– SBI är ett helt nytt dotterbolag till Handelskammaren. Vår huvuduppgift är att så sömlöst som möjligt, och löpande från och med januari 2026, överta indexproduktionen för alla index enligt nedan från SCB. Det är en tuff utmaning men samtidigt kul, säger Stefan Pettersson, redan välkänd i tvätterisammanhang.

– Tvätt- och textilserviceindex var jag med och tog fram tillsammans med Tvätteriförbundet redan 2004. Tiden flyger i väg känns det som, för när jag tänker tillbaka upplever jag inte alls att det var över 20 år sedan. Redan från början fick jag ett väldigt gott intryck av branschen. För ökad förståelse och inblick fick jag inledningsvis besöka tvätterier och träffa kunniga och engagerade företrädare. Detta goda samarbete har fortsatt och det känns som att Tvätt- och textilserviceindex har en viktig funktion. Det sparar tid och underlättar för avtalsparter att kunna luta sig mot det i stället för att årligen behöva prisförhandla.

Trovärdigt och opartiskt

Med ett skräddarsytt branschindex gäller det att anpassa sig till de unika förutsättningar som gäller för ett visst verksamhetsområde. Trovärdighet och opartiskhet är även det viktiga grundbultar för att båda parter i ett avtal ska känna trygghet i att använda ett visst index. Stefan har sin bakgrund på SCB och han vet vad som krävs. Sedan slutet av 1980-talet har han arbetat med dessa branschindex.

– För egen del känns det stimulerande och väldigt roligt att få chansen att fortsätta med verksamheten i denna nya regi. Det blir nytt men ändå inte så att säga.

Hjulet ska fortsätta rulla

Nu när rälsen läggs ut tänker Stefan att vi inte ska uppfinna hjulet på nytt. Vi ska nyttja det som fungerade bra på SCB, så att användarna känner igen sig. Själva tjänsten kommer att levereras på samma sätt som i dag. SBI tar vid där SCB slutar så för medlemmarna och deras kunder kommer det inte att märkas någon skillnad. Samtidigt finns det förbättringsmöjligheter.

– I den här verksamheten gäller det alltid att ha örat mot marken. Regelbundna översyner är nödvändiga så att Tvätt- och textilserviceindex är aktuellt och att dess kostnadsposter innehåller och är viktade utefter dagens tvätteriverksamhet i Sverige, säger Stefan Pettersson.

Koppling till universitetet

Initialt blir SBI ett litet bolag där fyra personer kommer att arbeta. Sätet blir i Uppsala med fördel av kopplingen till universitet och geografisk närhet till de flesta uppdragsgivare och större beställarorganisationer. Företagets webbplats är ännu inte är på plats men kommer att finnas under www.sbix.se

Kontaktinformation

Stefan Pettersson
Tfn: 0721 76 08 08
E-post: stefan.pettersson@sbix.se

Branschindex från SBI

Anläggningsmaskinindex
Avfallsindex för förbränning
Avfallsindex gällande insamling av hushållsavfall, slamsugning samt specialfordon
Bergmaterialindex
Bevakningsindex
CBG-index
El-index för busstrafik
Entreprenadindex
Fastighetsförvaltningsindex
Fastighetsserviceindex
HVO-index
Konsultindex
Lastbilstransportindex (T08)
LBG-index
RME-index fd. Rapsoljeindex
RME-index vid pump
Saneringsindex
Skogsmaskinindex
Städindex
Tvätt- och textilserviceindex

 

Share This
25% RUT-avdrag på tvätt