Hr Björkmans Entrémattor har som en av tre slutkandidater blivit nominerade till Årets Företagare i Burlövs Kommun.

Ni kan läsa mer samt följa omröstningen på www.burlov.se

Intervju med företagets ägare Carl-Johan Björkman

Från en trerummare i Malmö till egen lokal med tvätteri och återvinning av regnvatten i Arlöv. I dag stoppar företaget Hr Björkmans Entrémattor smutsen från att ta sig in på tusentals arbetsplatser runt om i landet – och är samtidigt ett draglok när det gäller miljötänk i branschen.

Hur föddes idén till företaget?

– Jag hade en bakgrund i tvätteribranschen och såg möjligheten med just entrémattor. Att bedriva uthyrningsverksamhet var investeringskrävande men med ett lån från Almi i ryggen startade jag i liten skala. Mitt mål var att sälja in fem nya mattor om dagen och jag har gått med vinst varje år sedan starten. I dag hyr vi ut mattor till hundratals företag och tar ansvar för hela processen med rengöring och underhåll.

Vad är det som gör att det går så bra?

– Vi har utvecklat ett unikt sortiment av entrémattor med standardmattor, supermattor och loggomattor så det finns något som passar alla. Samtidigt har vi en väldigt stark miljöprofil med målsättningen att vara det mest miljövänliga alternativet i vår bransch. Vårt tvätteri är det första att bli miljöcertifierat enligt ISO 14001. Gamla mattor blir fjärrvärme och vi har utvecklat ett system där vi samlar in regnvatten som vi använder till tvätten av mattorna. 90 procent av våra rengöringsmedel är ersatta med biologiskt nedbrytbara enzymer.

Vilken är höjdpunkten i företagets historia hittills?

– Det måste vara förra året när vi fick EMAS awards utmärkelse för att ha kombinerat biologisk rengöring och vattenåtervinning med en ekonomisk affärsmodell. Jag var själv nere i Hannover och tog emot priset av EU-kommissionen. Det var ett kvitto på att vi gör ett bra jobb och det är ett pris som ingen kan ta ifrån oss.

Vad har hänt med företaget om 10 år?

– Då har vi vuxit ännu mer och har minst tre gånger så stor omsättning som idag. Just nu håller vi på att anställa fler säljare och målet är att växa mer i både Stockholm och Göteborg.

Varför förtjänar ni titeln Årets företagare i Burlövs kommun?

– Vi är ett litet skånskt företag som konkurrerar med multinationella företag. Trots det är vi en förebild i miljöhänseende för våra konkurrenter och fungerar som ett draglok. Sedan 1999 har vi publicerat alla våra tal när det gäller energi, vattenåtgång och tvättmedelsmängd helt öppet på vår hemsida. Det gör fortfarande ingen av våra konkurrenter.