Var landade vi egentligen efter pandemin? Krig i Europa, hög inflation, historiska räntehöjningar, energipriser och fortsatt oro för att vi får dras med coronaviruset länge till. Vi fick inte det 2022 vi hade hoppats på.

Läs hela verksamhetsberättelsen här »

Nya stora utmaningar för vårt samhälle och våra medlemmar. Samtidigt ligger våra frågor rätt i tiden. Inom textilservicebranschen är hållbarhetsfrågorna och vårt samhällsengagemang integrerade i vardagen. Vi har kommit långt i vårt arbete med att minska vår resursanvändning men söker fortsatt efter nya innovativa, klimatsmarta och miljöriktiga lösningar. Våra affärsmodeller är cirkulära och stödjer val av textilier med hög kvalitet som håller i längden. Den bästa textilen är den som används ofta. Textilåtervinning är en av branschens nycklar framåt.

På årsmötet på Scandic Opalen kunde vi bland annat lyssna till det innovativa samarbetet mellan medlemsföretagen Södra Once More och Rester –Love at first sight. Samt Vividye med grundare från entreprenörsprogrammet på Chalmers som erbjuder en ny teknologi för att trycka färg och mönster på textilier, som sedan enkelt går att tvätta bort så att textilierna kan återanvändas och få förlängd livslängd. Vividye var också vinnare av Textilias Hållbarhetsstipendium 2020.

Det goda samarbetet med Messe Frankfurt, världens ledande arrangör av mässor, fortsätter nu senast kring Clean Show som för första gången var i deras regi. Ett annat samarbete vi är mycket stolta över är det med UN Global Compact. Tillsammans med många medlemsföretag ställer vi oss helhjärtat bakom Förenta nationernas tio grundprinciper.

Till sist – hur skulle en värld se ut utan textilservicebranschen? För andra året på initiativ av kommunikationsföretaget Infinite Laundry firade vi internationella tvätt- och textilservicedagen. Bland annat åskådliggjordes genom video och annonser vikten av våra tjänster.

Vi kan också konstatera att de stora internationella mässorna är tillbaka – Clean Show i juli-augusti och EXPOdetergo i oktober. Viktigare än så är att kunderna i många fall också är tillbaka – det märks inte minst i hotell och restaurangsegmentet som var så hårt ansatt under pandemin.

En God Jul, ett gott slut och en mycket god början på det nya året önskar jag dig och dina närmaste.


Jan Kluge
Förbundsordförande

Share This
25% RUT-avdrag på tvätt