Bild på Beskow von Post tagen av Emily Laye.

Årets Hållbarhetspris i Textilservicebranschen går till entreprenörerna Susanne Beskow och Caroline von Post som genom sitt företag Beskow von Post skapar nytt liv för uttjänta textilier. Priset delas ut av Sveriges Tvätteriförbund i samarbete med Ecolab.

– Genom design och upcycling utvecklar Susanne Beskow och Caroline von Post den cirkulära affärsmodellen i vår bransch. Stora hållbarhetsvinster uppstår när återbrukade textilier ersätter jungfrulig råvara, säger Michael Sandin, ordförande för Sveriges Tvätteriförbund.

Plaggen lever igen och igen

Båda pristagarna har en lång karriär där de utifrån sin kompetens inom design och biologi verkat för återbruk och upcycling. Susanne Beskow och Caroline von Post samarbetar i dag i det gemensamma bolaget Beskow von Post, ett upcyclingbolag med fokus på arbetskläder. De prövar olika cirkulära designprinciper för att se hur de bäst kan komma fram till det som är det bästa för helt cirkulära arbetsuniformer ur ett miljömässigt, funktionellt och kostnadseffektivt perspektiv. Plagg som redan på ritbordet är designade för flera liv, med varje detalj öronmärkt för en ny funktion när det ursprungliga plagget nått sin livslängd.

Pressar klimatpåverkan

– Den svenska likväl som den europeiska professionella textiltjänstesektorn har starkt fokus på att minska miljöpåverkan från branschen. Den genomsnittliga användningen av vatten, el, kemikalier och bränsle minskar ständigt. Avgörande för miljöprestandan av textilservice är också att förlänga textiliers livslängd då produktion av textilier är en stor börda ur ett hållbarhetsperspektiv.  Årets pristagare är drivande inom detta arbete och det är med stor tillfredsställelse som vi förärar Susanne Beskow och Caroline von Post årets Hållbarhetspris, det åttonde i ordningen, understryker Michael Sandin.

Stödjer Regnbågsfonden och Sheldrick Wildlife Trust

Sveriges Tvätteriförbund har varje år sedan 2017 delat ut Hållbarhetspriset till ett antal förtjänstfulla pristagare. Sedan 2022 sker utdelningen i samarbete med Ecolab, som erbjuder lösningar och tjänster inom vatten, hygien och förebyggande av infektioner som bidrar till att göra världen renare, tryggare och friskare.

Prissumman är totalt 10 000 kronor och pristagarna kommer att skänka beloppet till Regnbågsfonden som vill bidra till en värld där alla människor har samma grundläggande fri- och rättigheter oavsett sexuell läggning och könsidentitet och Sheldrick Wildlife Trust som arbetar för elefanters överlevnad.

Tidigare pristagare

2017 Pia Bergman, nationell samordnare mot grov ekonomisk brottslighet på Skatteverket.
2018 Carl-Johan Björkman, entreprenör Hr Björkmans Entrémattor.
2019 Schlemon Athoraya, entreprenör Örebro-Tvätt, och Kent Pettersson, entreprenör KåPI Tvätt i Bengtsfors.
2020 Jonas Olaison och Lena K Wiles, hållbarhetschefer på Textilia respektive Elis
2021 Peter Streijffert, entreprenör på Lindbytvätten på Öland.
2022 Jonny Hägerström, VD TvNo, och Henry Eskola, National Key Account Manager på Scandbio,
2023 Anders Thorgaard, entreprenör, visionär och ägare till tvätterikoncernen Textilia

Innovativ och konkurrenskraftig tvätterinäring

Sveriges Tvätteriförbund är den svenska tvätterinäringens branschorganisation och representerar medlemmar inom både tvätt för privatpersoner och industriell tvätt- och textilservice. Förbundet bedriver ett kontinuerligt arbete för en innovativ och konkurrenskraftig tvätterinäring.

Medlemsföretagen har cirka 5 000 medarbetare och svarar för inemot 90 % av branschomsättningen på ca 6 miljarder kronor. Verksamheten i förbundet drivs av ökade krav på kundnytta, kvalitet, hygien och klimat- och miljöeffektivitet. Alla medlemmar i Sveriges Tvätteriförbund är professionella auktoriserade verksamheter och genomgår årligen en kontroll av miljökonsultföretaget Ensucon.

För ytterligare information

Michael Sandin, Förbundsordförande, tel 0709 35 12 47