Höstmöte 2024  • 2024-10-24 • Profilhotels Nacka, Stockholm

Föreläsare på höstmöte 2024

Bild: Liza Simonsson

Agnes Palinski

Kommunalråd (M) och 1 vice ordförande i Miljö- och stadsbyggnadsnämnden samt kommunfullmäktigeledamot i Nacka.

Samhällsintresset väcktes tidigt under tonåren i Norrköping och har sedan dess präglat hennes engagemang och yrkesliv, där hon brinner för att verka i gränslandet mellan politik, näringsliv och samhälle i frågor som är viktiga och i uppdrag som gör skillnad.

På fritiden längtar Agnes efter att kasta sig utför vita pister eller till solvarma skärgårdsklippor. En stor del av tiden ägnas dock åt de vardagliga tingen och familjen.

Tjänstledig kommunikationschef med examen i nationalekonomi (Ekonomie magister, Economics) samt i statsvetenskap (Pol. Kand, Politics) från Örebro Universitet.

Bild: MoveByBike

Lisette Hallström

Styrelseledamot MoveByBike. Tidigare VD för MoveByBike 2020-2024

Lisette har lång erfarenhet från arbete inom logistik. Tidigare har hon bland annat arbetat som verksamhetschef för etablerade logistikbolag som Jetpak, NH Logistics, PostNord m.fl. Idag är hon kommersiell chef på Early Bird.

MoveByBike

MoveByBike är Nordens ledande logistikaktör för citysmart last mile. Med effektiva leveransflöden möter MoveByBike kundens krav på bekväma och snabba leveranser hela vägen fram till dörren. Med eldrivna transportcyklar tar de sig fram på dubbel infrastruktur och sparar tid genom att varken behöva leta parkering eller ta hänsyn till städernas bilfria zoner. Framtidens logistiklösning – miljövänlig och cykelburen.

Miljövänlig leverans direkt till kund

Med elcykel levererar MoveByBike snabbare, effektivare och grönare än vad som är möjligt med en elskåpbil. Deras fordon har en elförbrukning som motsvarar en tiondel av elförbrukningen hos en elskåpbil med motsvarande lastkapacitet. Allt detta i kombination med avancerad programvara och dedikerade förare skapas citysmart logistik för framtiden.

Bild: The Loop Factory

Roos Mulder

Projektledare, The Loop Factory

Om Texscale – projekt för att driva systematisk förändring genom uppskalning

Projektdeltagare: Rester, Sysav, Tvätteriförbundet m.fl

Projektets huvudmål är att öka den resurseffektiva användningen av textilier genom att överbrygga gapet mellan nonwovenproduktion i pilot- och industriskala, optimera logistiken och öka kunskapen och förmågan inom branschen att ställa om till en cirkulär ekonomi.

Projektets delmål är att:

1. Visa lönsamhet för minst fyra (4) skalbara processer eller produkter från design till återvinning, inklusive validerade systemvärdekedjor.
  2. Utveckla minst tre (3) koncept med en affärsplan som är redo för implementering.
  3. Leda minst 10 seminarier och workshops som syftar till att nå minst 100 företag och organisationer med fokus på att öka kunskapen och stimulera cirkulär innovation som går från planer till handling.
  4. Utveckla en färdplan för hållbar och ekonomiskt genomförbar logistik i de nordiska länderna.

Simone Fuchs

Bild: Eniro

Simone Fuchs

Head of Legal & Sustainability @Eniro

Eniro finns till för företag som vill nå framgång och tillväxt på sin marknad. Idag optimerar Eniro möjligheten för företag att skapa lokal närvaro, sökbarhet och marknadsföring digitalt.

Bild: Carina Fredén

Allan Larsson

Tidigare finansminister och generaldirektör

Allan Larsson har i år givit ut ”Minnesbilder – i stället för memoarer”. Det är en ny form av memoarskrivande. Han skildrar i bild och en kort text 51 händelser från barndomen och ett långt liv i offentlig verksamhet.

Minnesbilderna spänner från åttaåringens fruktan för att kärnvapenproven 1946 skulle spränga hela världen, till första mötet med Olof Palme 1956, arbetet som journalist på Arbetet, Aftonbladet, Dagens Nyheter, SVT och Tidningen Vi samt erfarenheterna som en av ”Tages pojkar” 1967–69, sex år som AMS-chef, fem år i regeringen och riksdagen på 1990-talet. Han skildrar Sveriges väg till EU ”Från Metall-tal till medlemskap” och hur han under 1990-talet kom att samarbeta med Jacques Delors och Jean-Claude Juncker om en europeisk sysselsättningsstrategi och en social pelare. I en minnesbild jämför han erfarenheterna från sitt arbete för fyra statsministrar: Tage Erlander, Olof Palme, Ingvar Carlsson och Stefan Löfven.

Bild: sewts Gmbh

Jan Nicolay

Head of Business Development, sewts

sewts är banbrytande för fysisk AI och accelererar utvecklingen av agil robotik som är perfekt skräddarsydd för att överbrygga automatiseringsklyftor inom textilservicebranschen.

Deras brain-in-a-box-metod för att bygga avancerad robotik leder till intrikata och nya användningsfall, vilket gör sewts till det bästa företaget för att hantera komplexa automationsuppgifter i framtiden.

sewts system förlitar sig på visuell data av hög kvalitet och använder avancerade 2D- och 3D-visionssystem. De använder dessa data för att förbättra sin AI, vilket gör det möjligt för robotar att utföra uppgifter med människoliknande kognition. Deras AI-algoritmer anpassar sig till olika scenarier och översätter komplexa sensordata till exakta robotåtgärder.

Kort om Jan:

• 12+ års erfarenhet av industriell automation (inklusive mobila robotar, maskinseende, industrirobotar)
  • Automation Expertis från olika branscher (Fordon, Logistik, Hälsovård, Pharma, Textil Service Industry)
  • Global kund- och marknadserfarenhet

Bild: Naturvårdsverket

Yvonne Augustsson

Naturvårdsverket

Textil – ett område i förändring

Yvonne kommer att tala om att det händer mycket på textilområdet med fokus på tre lagstiftningar, som kommer att beröra medlemmarna i Sveriges Tvätteriförbund.

Två lagstiftningar som är beslutade:

Ekodesign för hållbara produkter och separat insamling av textil från annat avfall.

Dessutom blir det en kort statusuppdatering om de pågående förhandlingarna om ett eventuellt producentansvar.

Det kommer att finnas möjligheter att ställa frågor.

Bild: Privat

Michael Bo Jensen

Senior Fellow, Alumichem

Michael har arbetat med vattenrening i mer än 30 år. Han var ägare till ett av de ledande danska företagen som betjänade marknaden för kommunal och industriell avloppsrening med ett lösningsorienterat tillvägagångssätt. Under de senaste 20 åren har han implementerat lösningar för industritvätterier och fortsätter att göra det. På senare tid har han arbetat med slam lösningar för landbaserade fiskodlingsanläggningar, så kallade Recirculating Aquaculture Systems.

Han är en ivrig friluftsmänniska; Hans passion är att flyga veteranflygplan. Hans guld är barnbarnen.